מחקרים 15.11.2016

CPAP מסייע באיזון לחץ דם של חולי דום נשימה בשינה סכרתיים

מניסוי אקראי עולה כי שימוש קבוע במכשיר CPAP נקשר לירידה מובהקת בלחץ הדם של חולי סכרת סוג 2 ודום נשימה בשינה, נצפה גם שיפור צנוע בערכי ההמוגלובין המסוכרר

לדום נשימה בשינה השלכות קרדיומטבוליות מרחיקות לכת וקשר מוכר לסכרת סוג 2, יתר לחץ דם, השמנה וטרשת העורקים. חוקרים מהונג קונג ביקשו לבדוק האם שימוש במכשיר CPAP המזרים אויר בלחץ חיובי רציף ומונע את חסימת נתיב האוויר האופיינית לדום נשימה בשינה, משפיע על איזון גליקמי ומדדים קרדיומטבוליים של החולים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Sleep and Breathing.

למחקר אקראי גויסו 64 חולי סכרת (52 גברים, גיל ממוצע 55 שנים, BMI ממוצע 29.9 והמוגלובין מסוכרר ממוצע 8.1%) שאובחנו כלוקים גם בדום נשימה בשינה עם אינדקס אפניאה-היפופניאה (AHI) של 15 ומעלה. החולים הוקצו אקראית לטיפול ב CPAP או מעקב בלבד למשך שלושה חודשים, במהלך תקופת המחקר המשתתפים עברו בדיקות דם למדדים מטבוליים, בדיקות לחץ דם חוזרות והערכה של תפקוד אנדותליאלי על סמך טונומוטריה של כלי דם היקפיים.

בניתוח התוצאות על בסיס הכוונה לטפל לא התגלו הבדלים מובהקים בערכי ההמוגלובין המסוכרר בין שתי הקבוצות, עם זאת חולים בקבוצת הטיפול ב CPAP חוו ירידה בת 10 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי וירידה בת 6 מ"מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי, P<0.05, בהשוואה לקבוצת הביקורת.
בניתוח מרובד תוך החרגה של חולים ששינו את תזונתם או את טיפולם הרפואי הקבוע במהלך המחקר, וכן חולים שנשרו מהניסוי, טיפול ב CPAP השיג הפחתה בת 0.4% נקודות אחוזיות בהמוגלובין המסוכרר, P=0.027.

החוקרים מסכמים כי שימוש לילי קבוע במכשיר CPAP נקשר לירידה מובהקת בלחץ דמם של חולי סכרת סוג 2 ודום נשימה בשינה, נצפתה גם ירידה צנועה בערכי ההמוגלובין המסוכרר. גודל המדגם לא מאפשר הסקת מסקנות מטבוליות מוצקות, לכך נדרשים מדגמים רחבים יותר, ניפוי יעיל של משתנים מתערבים ותקופת מעקב ממושכת.

מקור:

Sleep Breath. 2016 Nov 5. [Epub ahead of print]
CPAP therapy for patients with sleep apnea and type 2 diabetes mellitus improves control of blood pressure.
Lam JC1, Lai AY1, Tam TC1, Yuen MM2, Lam KS2,3, Ip MS4,5.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  דום נשימה בשינה,  CPAP,  המוגלובין מסוכרר,  איזון גליקמי,  לחץ דם,  סוכרת סוג 2
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו